Skip to main content

سرعت شاتر یعنی چه ?

مدیر سایتLess than 1 minuteآموزشیشاترسرعت شاترشاتر چیست ?

بسم الله الرحمن الرحیم

شاتر Shutter دریچه ای است که در زمان عکس برداری باز می‌شود تا نور به فیلم (در دوربین های آنالوگ)
یا حسگر (در دوربین های دیجیتال) برسد.

سرعت باز و بسته شدن شاتر برابر با فرصتی است که فیلم یا حسگر برای دریافت نور دارند، اگر سرعت باز و بسته شدن شاتر کند باشد نور زیادی به فیلم یا حسگر میرسد در این حالت اگر سوژه در حال حرکت باشد عکس تار میشود زیرا نور سوژه به حرکت در می‌آید و مرز بندی های تصویر محو میشود.

سرعت شاتر
سرعت شاتر

اولین نکته که متوجه شدیم این است که برای عکس برداری از سوژه های در حال حرکت مثل مسابقات ورزشی، سرعت شاتر باید زیاد باشد تا عکس واضح تولید شود.

اما نکته دوم این است که در محیط های کم نور نیاز داریم که شاتر زمان بیشتری باز باشد تا نور کافی به فیلم یا حسگر برسد.

انتخاب سرعت شاتر متناسب با سوژه انجام میگیرد و فرق عکاس حرفه ای و آماتور در انتخاب پارامتر های گوناگون از جمله سرعت شاتر می‌باشد.

امروزه دوربین های دیجیتال غیر حرفه ای مانند دوربین گوشی تلفن همراه به صورت اتوماتیک سرعت شاتر را تنظیم میکنند اما باز هم کنترل دستی برای عکس برداری های حرفه ای اهمیت خود را حفظ کرده است.

سرعت شاتر

شاتر دوربین مانند یک پرده است که برای ورود نور به دوربین کنار میرود، هر عکس یک لحظه از زمان نیست بلکه مدت زمانی است که این پرده کنار رفته است و نور وارد دوربین شده است و در قالب یک عکس ثبت شده است. بنابر این «سرعت شارت» مدت زمانی که نور وارد دوربین شده است را نشان میدهد.
هرگاه سوژه عکاسی متحرک باشد، انتخاب سرعت شاتر اهمیت بیشتری پیدا میکند، اگر سرعت شاتر آهسته باشد مدت زمان باز بودن پرده زیاد میشود و عکس تار خواهد شد.
تا اینجا نتیجه میگیریم که هرچه سرعت سوژه زیاد باشد باید سرعت شاتر را افزایش داد، اما هر چه طول زمان ورود نور به دوربین کم باشد کیفیت تصویر و تطابق رنگ ها با واقعیت کمتر می‌شود.

انواع شاتر مکانیکی

شاتر پرده ای Focal-plane shutter:

این نوع شاتر به صورت چهار ضلعی ساخته میشود و مانند یک پرده با حرکت افقی یا عمودی باز و بسته می‌شود.

شاتر مرکزی یا برگی Leaf shutter:

در این نوع شاتر باز شدن از مرکز به صورت یک چند ضلعی اتفاق می‌افتد که با ادامه حرکت شاتر این چند ضلعی بزرگتر می‌شود.

انواع شاتر مکانیکی
انواع شاتر مکانیکی

تعریف سرعت شاتر

مثلا سرعت S 1/5000 یعنی شاتر در یک، پنج هزارم ثانیه باز و بسته می‌شود. در موارد خاص ممکن است شاتر بیش از یک ثانیه و حتی چند دقیقه باز بماند که آن را نیز بر حسب ثانیه بیان میکنیم مثلا یک دقیقه باز بودن را 60 S مینویسیم در برخی از منابع به جای حرف S از علامت " استفاده میکنند.

تنظیم سرعت شاتر
تنظیم سرعت شاتر
آخرین بروزرسانی:
گردآوری: siamakabi